Monday, April 28, 2008

Hakikat Kebahagiaan

Petikan dari 'La Tahzan':

“Kebahagiaan itu bukan berupa cek yang dapat ditunaikan, bukan berupa kenderaan yang dapat diperjual-belikan, bukan berupa bunga yang dapat dicium bau yang semerbak harumnya, bukan berupa gandum yang dapat ditumbuk, dan bukan pula berupa kain yang dapat dibentangkan.

Kebahagiaan itu adalah keriangan hati kerana kebenaran yang dijalaninya, adalah kelapangan dada kerana prinsip yang diyakininya, dan adalah ketenangan hati kerana kebaikan yang dimilikinya.

Anggapan kita, apabila kita memiliki banyak sara kemewahan dalam rumah, berlimpah segala sesuatunya, serta terpenuhi semua sarana kemudahan dan hal-hal yang disukai dan yang diminati, kita akan bahagia, senang, gembira dan hidup kaya. Akan tetapi, semua itu justeru menjadi sebab jiwa resah, tertekan dan hanya menambah masalah saja. Kerana bagaimanapun segala sesuatu itu pasti membawa keresahan, kesusahan dan kos yang mesti dibayar untuk mendapatkannya.

Dan janganlah kamu tujukan kedua matamu pada apa yang telah Kami berikan kepada golongan-golongan dari mereka sebagai bunga kehidupan dunia untuk Kami cubai mereka dengannya (Thaha: 131)”

No comments: