Tuesday, October 7, 2008

Night Chaser

Di zaman kanak-kanaknya semasa bulan Ramadan si Tulai menjadi sangat berani. Berjalan waktu malam ke rumah jiran seorang diri pun tidak jadi hal buatnya. Keyakinannya tentang terantainya iblis dan syaitan sangat mantap. Tapi di luar bulan Ramadan lain cerita pula.

Semakin dia dewasa setiap tahun pada bulan ini dia akan mengira haribulan. Dulu memang dia pengejar malam. Malam seribu bulan. Dia ada terbaca di majalah terbitan satu kumpulan yang sudah diharamkan tentang pengiraan malam seribu bulan ini. Dan dia akan mengingatkan kawan-kawan pejabatnya supaya berjaga-jaga pada malam sekian sekian. ‘Jangan lupa ya malam ini!’ begitulah pesannya kepada kawan-kawan. Dan pada setiap pagi 10 hari terakhir dia akan memandang ke langit melihat warna pagi. Hmm…macam lain macam aje warna langit pagi ni, kan, kan, kan…dia cuba meyakinkan dirinya.

Dia pernah terbaca juga yang malaikat menjelma di hadapan wanita yang menutup aurat sahaja. Jadi pada satu malam selepas solat tahajud dia membuka tingkap biliknya luas-luas (masa ini dia masih bujang, tinggal di rumah ibubapanya di kampung) sambil tidur bersandar di atas katil dan masih di dalam telekung. Ya, pasti jika malam ini malam seribu bulan, dan jika Allah izinkan, malaikat akan datang kerana aku berwuduk dan menutup aurat. Begitu yakin Si Tulai. Sayang sekali, dia hanya terjaga apabila ibunya memanggil untuk makan sahur.

Aduhai! Tahun ini tak kena lagilah! Tapi sekiranya itu kehendakNya lagi dia redha. Sudah tiga empat tahun tak kena haribulan. Setiap pagi 1 Syawal dia hanya menunggu di rumah dengan jamuan penuh meja buat suami dan anak-anak yang balik dari masjid.

Tapi Allah tukar rancangan. Jadualnya tunggang terbalik. Dia jadi susah hati. Aku ada penyakit ke apa ni? Dia Google beberapa katakunci simptom yang dialaminya. Menyirap darahnya membaca beberapa artikel di dalam laman web. Ya Allah, Engkau jauhkanlah aku dari penyakit yang merbahaya!

Tapi Allah lebih mengetahui. Di dalam huru hara jadualnya bulan ini, 9 malam terakhir dapat dia raikan. MasyaAllah. Alhamdulillah. Dan yang lebih sayu, tahun ini dia tidak hanya menunggu menyediakan jamuan di rumah. Dia dapat raikan 1 Syawal bersama-sama jamaah di masjid. Ya Allah Sesungguhnya Engkau Penentu segala rancangan manusia. Dan ternyata perubahan jadual cuma false alarm.

Dan dengan izin Allah dia akan terus mengejar.



Gambar hiasan. Main air di pantai petang 1 Syawal. Skema nau!

No comments: