Saturday, November 29, 2008

YangYung

Si Tulai tidur berseorangan di dalam bilik tidur kecil di sebelah dapur. Semalaman dia dan kakak-kakaknya menunggu berita tentang ibunya yang akan melahirkan anak ke enam. Petang kelmarin Pak Leman membawa Mak Munah ke hospital. Wajah ibunya pucat menahan sakit.

“Lai, Lai! Bangun! Mak sudah melahirkan!” Rupa-rupanya Pak
Leman sudahpun balik ke rumah.

“Lelaki atau perempuan?” Itulah soalan pertama yang keluar daripada mulutnya. Manakan tidak. Anak pertama hingga ke lima kesemuanya perempuan. Mak Munah teringin sangat mempunyai anak lelaki. Sehinggakan Si Kanchil anak ke empat mereka dipakai seperti budak lelaki sehingga umurnya 12 tahun. Si Tulai sangat berharap mendapat adik lelaki.

“Perempuan,” jawab Pak Leman.

“Aahhh,” Si Tulai mengeluh dan terus tidak berminat mahu bangun dari katil.

“Bagaimana, bang, kalau anak ini perempuan juga?” Mak Munah pernah bertanya beberapa bulan lepas. Pak Leman tak kisah. Dia bersyukur isterinya selamat melahirkan dan anaknya sihat dan sempurna. Baginya lelaki atau perempuan sama sahaja.

Anak perempuan itu sangat comel. Kulitnya putih dan wajahnya seperti anak China. Mereka memanggilnya Si Wawa. Sekali sekala Mak Munah membenarkan Si Tulai mendodoi adiknya.

Tapi lama kelamaan si Tulai semakin cemburu dengan adik perempuannya itu. Dia geram kerana perhatian semua orang hanya tertumpu kepada si Wawa. Selama 12 tahun dia memegang teraju sebagai anak bongsu. Memang dia anak manja. Tetapi sekarang, fikirnya, ibu dan ayahnya sudah tidak sayangkan dia lagi.

Si Tulai selalu bersahaja dan buat-buat malas apabila disuruh mengambil itu dan ini untuk adiknya. Pernah dia melemparkan sahaja lampin ke atas katil apabila ayahnya meminta dia tolong ambilkan. Begitu teruk perangainya, semakin menjadi-jadi! Pak Leman yang memang berlembut dengan Si Tulai berdiam diri sahaja melihat perangai anaknya itu.

Satu hari semasa Si Wawa berumur lebih kurang 2 tahun, Si Tulai datang kepadanya.

“Wa! Mahu gula-gula tak?” Dia menyembunyikan sesuatu di belakangnya. Si Wawa melonjak-lonjak suka hati. “Nak, nak!”

“Buka mulut!” Si Wawa pun membuka mulutnya luas-luas. Belum sempat si Wawa melihat, gula-gula sudah dimasukkan ke dalam mulutnya. Dia sempat menjilat gula-gula itu. Tiba-tiba…

“Haha! Tengok ni! Ini bukan gula-gula! Hahaha!” Si Tulai menarik keluar gula-gula itu lalu menggoyang-goyangkannya di depan mata Si Wawa. Rupa-rupanya bukan gula-gula tetapi se biji cili padi! Seronok benar hati Si Tulai apabila dia berjaya memperdayakan adik kecilnya itu.

Si Wawa terperanjat lalu menjerit dan menangis sekuat-kuat hati. Mujur dia belum sempat menggigit ‘gula-gula’ tersebut.

***

Di satu petang yang aman, Si Tulai sedang tidur di atas kerusi panjang di ruang tamu. Sayup-sayup dia terdengar bunyi tapai kaki datang ke arahnya. Dia membuka matanya perlahan-lahan. Dia lihat kelibat Si Wawa datang mendekatinya. Ada sesuatu di dalam genggaman jari-jari kecil Si Wawa. Belum sempat dia mengelak…. Duggghh!

“Aaaaargh! Aduhhhh!”

“Apa yang Wawa buat ini? Kalau saya jadi bodoh macamana? Hah? Macamana?” Sambil memegang kepalanya, Si Tulai menjerit-jerit, mengulang-ulangi kata-katanya itu. Dia sangat menjaga kepalanya. Dia kira itulah asetnya yang paling berharga.

Di atas lantai tidak jauh dari tempat Si Wawa tercegat berdiri dengan senyuman di bibirnya ialah sebiji bola hoki.

2 comments:

Anonymous said...

wah...patutla zara pun kuat baling barang...turunan rupanya.

Anonymous said...

hehehe...brutal dari kecik, mamanya, anaknya, dan aciknya...