Saturday, January 17, 2009

Cara

Ada bermacam-macam cara manusia berinteraksi dan berkomunikasi. Ada beberapa cara yang saya tidak berkenan sama sekali.

Cara 1

Saya menerima email ini yang dihantar kepada semua kakitangan fakulti beberapa tahun yang lalu. Bunyinya lebih kurang begini.

“Dear colleagues, I just got back from a conference in (MS: somewhere in Europe) and I have brought back some chocolates. If you like to have some, please come to my room.”

Komen saya: Nak beri buat cara nak beri.


Cara 2

Email ini pula saya terima minggu lepas. Dialamatkan kepada yang berkenaan sahaja.

“Dear lecturers, your appointment letters/appreciation letters are ready. Please pick them up from the tray at the office.”

Surat itu kemudian menyenaraikan nama-nama mereka yang berkenaan.

Komen saya: Apabila kita mahu memberi penghargaan, pastikan cara itu menunjukkan bahawa kita benar-benar menghargai.


Cara 3

Sebuah kereta sport warna merah meluncur laju di atas lebuhraya.

“Wah! Ma, cara tak kereta tu?”

Komen saya: Cara ini saya tak kisah tapi saya tak faham.

5 comments:

Anonymous said...

guru besar: semua guru2 perlu membuat refleksi (pada setiap helaian rancangan harian) selepas setiap pengajaran dan pembelajaran. saya tidak akan tandatangan buku rekod pengajaran anda jika refleksi tidak dibuat.
(next day)
gb: rafidah, can i have your rancangan harian? i want to photostate bah. saya bingung betul ni..


Bole??

Anonymous said...

hehehe... tak boleh...!!! cemane tuh?

Anonymous said...

Yong, Cara 1-3 dan juga Cara GB tu semuanya dilakukan oleh individu-individu yang berpelajaran tinggi. Ada IQ tidak bermakna ada EQ.

fendy_ahmad said...

Salam,

Cara ke 4 tu saya sungguh tidak faham apa yang dimaksudkan si penutur..

Mungkin penuturnya dengan saya sudah berbeza generasi... Saya tertinggal bas kot.. hahaa...

Itu macam ayat ayat Generasi Z.. huhuu

Anonymous said...

Fendy,
"Cara" bermaksud "cool" la gitu. Ai, ini ayat2 anak-anak yang lahir tahun 90an ni.

1. Mencapap = mencari publisiti
2. Lampi = lambat pickup
dan sebagainya.