Sunday, December 9, 2007

Kay-Po

“Cub tek yang it sud kaw ke bel?”

“Kan or kir?”

“Kir Mam, kan Mik.”

“Hah! Korang cakap bahasa apa tu?”

“Kakak, cerita pada adik. Tapi perlahan-lahan nanti orang dengar.”


Cuba teka apa yang sedang berlaku? Perbualan ini berlaku di dalam foodcourt Jusco Seremban 2 petang tadi. Sudah dapat? Hehehe…

Saya menggunakan bahasa potong yang saya biasa gunakan dengan kakak-kakak saya apabila kami tidak mau perbualan difahami oleh orang lain. Kami boleh bercakap bahasa ini dengan laju. Seronok tau. Cubalah…!

Sebenarnya salah satu hobi saya ialah ‘people watching’. Tidak kira di mana, samada di pasaraya, R&R, atau kedai makan, saya suka melihat gelagat orang-orang sekeliling. Bagaimana anak melayan ibunya yang tua, suami melayan isteri vice versa, anak-anak kecil di layan oleh ibubapa mereka, dan sebagainya. Saya suka melihat gelagat manusia, bukan kerana suka menjaga tepi kain orang, tapi saya suka menganalisa kelakuan manusia. Sebagai bonus, bagi yang perempuan, saya juga suka melihat pakaian, kasut, beg tangan, tudung dan barang kemas mereka. Biasalah kan, orang perempuan.

Saya dan anak-anak perempuan saya juga ada bahasa isyarat. 12 o’clock! 9 o’clock! Kadang-kadang boleh pening dibuatnya. “3 o’clock! 3 o’clock! No, not my 3 o‘clock, YOUR 3 o’clock!”

Bagi soalan di atas tadi, kami akan melihat cara mereka berpandangan, bercakap (jika kami berada dekat) dsb. Kesimpulannya tadi tidak dapat dibuat kerana terus sibuk menjelaskan bahasa potong kepada anak perempuan yang seorang lagi itu. Lepas itu perbualan kami berpindah ke topik lain sehingga terlupa topik yang asal. Go figure.

No comments: