Thursday, January 3, 2008

Tak Boleh. Tak Boleh. Tak Boleh.

Bulan November 2007 lepas saya memohon menghadiri konferens dua hari di Langkawi (The 4th International Conference in Banking and Finance) anjuran bersama UUM dan IBBM. Saya memohon sebagai peserta sahaja kerana tidak menghantar apa-apa artikel. Alasan yang saya berikan ialah supaya dapat pengetahuan baru dalam bidang Banking & Finance, yang merupakan bidang saya (Finance). Saya beri sebutharga penerbangan dan tempat penginapan termurah. Termasuk yuran penyertaan, jumlah kosnya kurang dari RM 2,000.

Sebelum menghantar borang kepada Bahagian Sumber Manusia, saya memberitahu Dekan tentang perkara ini. Dekan menjawab, “I will strongly recommend your application”. Wah! Saya seronok sebab sudah lama tidak pergi menghadiri konferens. Yang pernah saya hadiri pun atas perbelanjaan sendiri sahaja. Untuk makluman, saya tidak pernah, and I repeat, tidak pernah, meminta universiti apa-apa bantuan kewangan samada bagi menghadiri konferens atau menjalankan research. Never, never.

Setelah dibawa kepada komiti pertengahan bulan Disember, saya telah dimaklumkan bahawa permohonan saya tidak diluluskan. TAK BOLEH. Sebabnya saya tidak ada menghantar apa-apa artikel. Dan sekiranya tidak ada artikel komiti memang tidak akan luluskan. Hmm..di dalam borang permohonan ada dua kotak untuk dipilih. Satu, Presenter, dan satu lagi, Participant. Kalau yang kedua itu tidak boleh, mengapa pula disediakan kotak di dalam borang, ya? Musykil, musykil.

Saya geram juga. Saya hantar email kepada Dekan bagi menyatakan ketidakpuasan hati saya, tanpa menuduhnya (well, maybe implicitly). Bahasa saya professional. Dia tidak jawab email saya.

Apabila angin sudah reda, saya mengambil keputusan menghadiri juga konferens tersebut. Perbelanjaan sendiri. Saya dapat tempah tiket Airasia RM 9.90 (jumlah kesemuanya sampai juga RM 100 +) dan penginapan di MRSM Langkawi, Kuah. Koperasi mereka ada menyediakan bilik tumpangan. Selesa, ada ASTRO. Konferens akan diadakan di Awana Porto Malai.

Pagi tadi saya menelefon HR. Saya tanya bolehkah saya memohon pelepasan pergi konferens yang dibayar sendiri? Jawapannya, puan perlu membuat rayuan kepada komiti memohon cuti menghadiri konferens sebab dulu permohonan puan sudah ditolak. Tidakkah ini dikira sebagai ‘training’? Oh, tidak. Sebab puan bayar sendiri. Kami tidak menyediakan kereta universiti bagi menghantar puan ke lapangan terbang. Dan puan perlu memohon cuti tahunan jika ingin pergi. Ini tidak dikira sebagai Official Duty. Dia berbahasa juga. Dia meminta maaf dari saya.

Jawapan dari Bahagian Sumber Manusia ini tidak pernah ada yang membahagiakan.

Saya dapat tahu dua orang tutor perempuan berbangsa Cina dari fakulti saya telah diluluskan pergi ke konferens yang sama. Yang saya tahu mereka belum pun sampai dua tahun bekerja. Mereka diarahkan berkongsi bilik hotel. Biasanya kelulusan akan diberi kepada seorang sahaja bagi satu konferens. Saya kira komiti telah menggunakan budi-bicara mereka dalam perkara ini.

Saya pula sudah 10 tahun di sini. Tak boleh pula budi dibicarakan.

2 comments:

Anonymous said...

Hi Sis,
Takpe kuatkan semangat. Orang tak bagi takpe, kita pun mampu pergi sendiri kan? Show them kita boleh independent...tak harap sangat duit diorang. Harap2 management baru ni dapat bawa kebaikan untuk kita semua. Amin.
-eeza

MS said...

Macam itulah harapan kita semua. We need the change around here. Thank you.