Sunday, February 17, 2008

Hantu Buku




Sifu saya kata orang yang suka buku perangainya pelik. Di rumahnya akan ada rak-rak buku buat mempamerkan buku-buku yang dipunyainya. Pada blognya dia akan senaraikan buku-buku yang dibacanya. Orang-orang yang suka buku ini eksyen buku.

Betulkah? Saya fikir Puan Sifu betul kerana saya dapat markah penuh bagi keadaan di atas.

Arwah ayah saya juga suka membaca buku. Dia bina rak-rak buku pada satu bahagian dinding di rumah kami di kampung. Rak-rak buku itu masih teguh, dan buku-buku lama kami masih ada di situ, masih kekal setelah lebih 20 tahun.

Semasa cuti saya ke Pulau Pinang tempohari (mohon betulkan ejaan saya jika salah. terima kasih) saya ada dua niat. Pertama ialah makan pasembor di Batu Feringgi. Kedua ialah mencari kedai buku terpakai di Bazaar Jalan Penang.

Kami sampai lebihkurang jam 11.30 pagi di Pulau Pinang dan terus menuju ke Batu Feringgi. Sudah bukan rezeki hari itu, gerai pasembor itu belum dibuka. Kami makan tengahari di kawasan pantai tanpa pasembor yang diidamkan. Petang itu kami pergi ke Jalan Penang. Bazaar itu terletak berhadapan dengan Ibu Pejabat Polis. Banyak gerai yang masih ditutup kerana cuti Tahun Baru Cina. Mujur gerai-gerai buku terpakai di tingkat atas dibuka.

Yang saya sendiri hairan, tiba-tiba saya terfikir membeli buku-buku sastera melayu. Saya tidak pernah membaca buku-buku seperti itu. Tuan punya kedai membantu saya mencari buku-buku seperti Debu Merah oleh Shahnon Ahmad, Rimba Harapan oleh Keris Mas, Terjebak oleh Abdullah Hussain (saya sedang baca sekarang). Saya membeli 7 buah kesemuanya, termasuk buku Unlimited Power oleh Anthony Robbins cetakan tahun 1988 yang berharga RM 10! Ngeh.

Hah, sekarang almari buku saya semakin bertambah isinya. Saya lak esksyen buku…

No comments: