Friday, February 29, 2008

Lost

Saya menerima sms daripada kawan baik saya, Z, pada malam Khamis lepas.

My father passed away at about 5 pm today…” Dia akan telefon esok katanya meminta saya menguruskan beberapa perkara. Saya hanya menghantar salam takziah melalui sms kerana saya faham keadaannya pada masa itu. Keesokkan harinya saya menelefon Z. Dia tidak mahu bercerita tentang ayahnya, katanya. Nanti dia menangis. Dia cuba bernada ceria. Saya hormati dan saya hanya mencatit perkara-perkara yang dia minta tolong saya sampaikan kepada pejabat.

Keesokan harinya, hari Khamis, saya ada kelas pada jam 8 pagi hingga 12 tengahhari. Selesai sahaja kelas saya dapat jemputan makan tengahhari daripada admirer saya yang “original punya”. Dalam perjalanan ke kereta saya terserempak dengan pelajar kelas saya yang saya baru tinggalkan tadi. Dia di dalam keadaan yang sangat kelam kabut. Sambil bercakap di telefon bimbitnya dia menangis.

What should I do? What should I tell her?” Saya terpinga-pinga. Dalam hati saya, “Oh my God! Someone’s injured or even dead!” Saya sudah berdebar-debar menanti beritanya.

Madam! Please tell me what to do! I don’t know what to do!” Dia sudah mula hysterical.

What happened?” Beberapa kali saya bertanya. Dia masih di dalam keadaan hysterical.

I lost my bag. It's a small paper bag. It was in the lecture hall. I think I left it there after class. When I realized it and went back it was gone! What should I do?” Dia mula bertanya lagi.

“Apa ada di dalam beg itu?”

“Jam saya! Ada 2 jam di dalam beg itu!”

Astaghfirullahhalaziimm.. Saya beristighfar panjang. Jam rupanya. Saya nyaris berbuat sesuatu yang drastik. Sabar…

“What is the value?”

“3! 3!”

“3? 3 hundred? 3 thousand?”

“3 hundred!”

Pada masa ini rakan-rakan sekelasnya sudah muncul. Ada yang menelefon pengawal keselamatan meminta buat spot-check ke atas pelajar-pelajar yang ada di dalam kelas itu pada masa itu. Rakan-rakan perempuan cuba mententeramkannya. Dia pula sudah terjelepuk di atas lantai, menangis sambil meracau-racau.

Setelah berpuas hati tentang tindakan lanjut pengawal keselamatan di situ, saya mengambil keputusan meninggalkan mereka.

Take care.” Saya cuba menunjukkan compassion.

Malam tadi anak lelaki saya singgah sebentar di rumah pada jam 11 malam semasa rondaannya di taman. Dia bekerja part-time dengan syarikat keselamatan yang membuat rondaan di kawasan taman kami.

“Ma, abang tengah tension ni. Handphone abang hilang. Abang suspek budak yang kerja sekali dengan abang tu yang ambil. Abang tengah geram ni…!” Whoa! Badan si Adi ni pulak besar.

Saya suruh dia bersabar. Jangan tuduh sebarangan. Memanglah kita jadi susah tanpa benda itu tapi, saya beritahu dia, “It’s just a thing, Bang.”

Pagi tadi saya ada kelas lagi dengan pelajar-pelajar semalam. Budak perempuan itu masuk lambat 45 minit dengan matanya yang bengkak. Saya diam sahaja tanpa menegurnya. Semasa rehat, saya bertanya tentang jamnya itu.

“Sudah jumpa. I felt so silly for over reacting.” You think?

Rupa-rupanya seorang kakak cleaner telah terjumpa beg itu dan menyimpannya. Dia tidak sempat memaklumkan pegawai keselamatan kerana perlu ke bangunan lain. Pada masa itu pula tiada pengawal keselamatan di meja pengawal.

Don’t get too hooked up on ‘things’. It’s not worth it.” Saya cuba menasihatinya. Saya tidak tahu bagaimanakah reaksinya sekiranya dia mengalami kehilangan seperti Z.

No comments: