Wednesday, February 18, 2009

Finally Malaysian Securities Commission says ASN & ASB Syariah Non-compliance

Saya salin entri ini dari http://thegolddinar.blogspot.com/2009/02/finally-malaysian-securities-commission.html




En Mohd Hafiz Hj. Fauzi
Secretary
Shariah Committee
Bank Mualat Malaysia Berhad
Tingkat 4, Menara Bumiputra
Jalan Melaka
50100 Kuala Lumpur

12 February 2009

Tuan

AMANAH SAHAM BUMIPUTERA AND AMANAH SAHAM NASIONAL (ASB AND ASN SCHEMES)

Your letter dated 12 November 2008 is referred.

We wish to inform that the Shariah Advisory Council (SAC) of Securities Commission (SC) has taken note of the permissibility (harus) fatwa endorsed by Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia of the investment schemes of ASB and ASN.

Notwithstanding the above, the SAC of SC has made a decision that the above ASB and ASN schemes do not comply with the SC Guidelines on Islamic Unit Trust Fund.


Thank you.


Your sincerely
SURUHANJAYA SEKURITI

MOHD RADZUAN BIN AHMAD TAJUDIN
Head
Islamic Capital Market Department

7 comments:

Unknown said...

wowwww ...
This is very cool

Anonymous said...

Hi,
Selamat datang!

Anonymous said...

Salam,
U pakar sikit bab2 ekonomi ni, so apa investment terbaik selain dari ASB......salam. Jom main snow...

Anonymous said...

do u know al the so call syariah compliance offered by the tok arab ni syariah compliance in name? duit to depa suruh yahud yg depa suruh investkan kat manama melalui spv yg diuruskan under kaum yahud. counter ygmereka invest itu suma langsung tak syariah compliance. sebab at the end of the day arab arab ni termasuk lah saudi nak kan pulangan.
adakah asas pelaburan yg dibuat oleh org arab ni bersih dan syariah compliant in the first place just because mereka berjubah dan berigal (but boleh buat apa saja)??
setau saya la pnb banyak invest dlm syarikat yg tak iinvolving gaming,aerospace dan anything with unethical investment.

inilah org kita senang senang je kata asn asb tak compliant. cina beratur nak belo... ada la k naina sura dewana dalam setiap benda elok berlaku utk masyarakt bumiputera
ini nak promote kj,azman mokatar n gang ke?

gadai ..

Anonymous said...

Anonymous 1 main snow,
YM saya. Kita borak2 k.

Anonymous 2,
Saya kira anda lebih berpengetahuan dalam perkara ini. Saya mudah saja, sendiri pikir, sendiri bikin, sendiri tanggung.

Anonymous said...

bukan apa dari statement di atas kita kena lebih bertanggungjawab memberi maklumat yg adil dan saksama..bukan campak batu lepas tu sorok tangan. apa effect statement itu kita perlu tahu...bukan cakap kosong sja ... bahaya tau..

Anonymous said...

Saudara Anonymous,
Statemant saya itu bermaksud saya tidak mahu/mampu membahaskan perkara itu. Saya personally sudah tidak melabur dalam ASB sejak pertengahan 1990's lagi apabila seseorang memberitahu saya tentang perkara ini (no official statement by anybody at that time,though). Tapi ramai yang dimaklumkan juga masih melabur atas sebab mereka sendiri. Saya letakkan di sini untuk makluman pengunjung blog saya. People can argue about it and make their own conclusions. They have all the right.