Saturday, February 14, 2009

Kuatagh

Kami hidup bersama-sama selama 5 tahun. Setiap tahun roommate silih berganti tetapi classmate tidak berubah. Cuma semasa tingkatan 4 apabila perlu memilih aliran Sejarah atau Geografi, budak-budak Sejarah dimasukkan ke dalam satu kelas. Yang lain kekal dalam kelas asal sejak Tingkatan 1.

Keadaan di asrama dulu bukanlah seperti di rumah sendiri. Air selalu tak ada. Kadang-kadang mandi dalam sehari menggunakan air satu baldi saja. Siapa yang ada baldi besar, lebih bersih sedikit daripada yang ada baldi kecil. Pelajar lelaki akan ke Bukit Pelindung untuk mandi atau mereka akan panjat tangki air bangunan akademik.

Apabila hendak membasuh baju, satu barisan panjang akan dibentuk di hadapan satu-satunya paip air di tengah-tengah blok. Yang hendak berwudhu atau basuh rambut boleh mencelah-celah. Kalau difikirkan sekarang memang siksa hidup di asrama pada masa dahulu. Tapi pada masa itu saya rasa ok saja. Tak ada hal. Sekarang kalau air dicatu beberapa jam pun saya sudah sesak nafas seperti cacing kepanasan.

Malam hujung minggu terutama awal bulan, kami adakan midnight feast di bilik asrama. Makan jajan dan junk food sambil menari, berborak, atau main board games. Kami buat selepas lights off, menggunakan cahaya lampu corridor sahaja. Biasanya tak kedapatan (kantoilah) tapi sekali sekala aktiviti kami dibau oleh warden.

“Oi! Cepat-cepat! Fembot datang! Fembot datang!”

Dang! Dumm! Duummmm! Pintu-pintu segera ditutup, radio dan cassette player dioffkan. Semua orang menahan nafas cemas. Warden berdiri di tengah-tengah blok sambil mencekak pinggang.

“Kamu ingat saya tak tahu! Saya mahu kamu semua tidur SEKARANG!”

Berkesan? Naaaah.

Kami juga ada resident ghosts dan pernah kena wabak hysteria. Tapi yang ini saya tak mahu ulas panjang lebar.

Makan tak pernah cukup. Perut selalu sahaja lapar. Balik dari prep malam pasti akan lapar semula walaupun sudah dinner sebelum itu. Kedai depan dewan makan menjadi tumpuan membeli keropok lekor, cekodok, air sirap dan sebagainya. Ada pelajar yang menjual mi maggi. Ada yang ronda keliling blok mencari mi maggie untuk di’pinjam’. Perlu diganti dengan maggi juga. Mi maggi lebih berharga daripada matawang.

Makanan dewan makan yang paling istimewa ialah fried chicken and peas with bread, yang menjadi menu pada satu hari Jumaat dalam sebulan. Pelajar perempuan boleh makan dahulu sementara pelajar lelaki pergi solat Jumaat. Saya suka makan tengahari hari Jumaat sebab tak payah control-control ayu. Ada makanan yang kami phobia sehingga bertahun-tahun selepas keluar asrama seperti bubur pulut hitam dan koleh kacang.

Kami kuat bersukan. Basketball, netball (girls only, naturally), hoki, tenis, table tennis, badminton, volleyball, bolasepak semua kami main. Petang selepas solat Asar, padang akan dipenuhi dengan pelajar. Cikgu-cikgu yang menjadi coach pun turun sama. Meriah! Kadang-kadang kami berjogging di luar sekolah, keliling Taman Kubang Buaya. Kadang-kadang kami pinjam basikal kakak dewan makan dan ronda-ronda luar kawasan sekolah. Saya paling suka apabila ada praktis hoki pada hari Sabtu atau Ahad. Kami tak mandi, terus turun ke padang. Kadang-kadang jika kami meminjam padang Sekolah Teknik kami akan berjalan kaki mengangkat air minum dan makanan (selalunya mi goreng) yang disediakan oleh dewan makan, sekali dengan peralatan sukan. Tak ada van yang akan menghantar. Kami tidak dimanjakan begitu. Pelajar perempuan bertukar-tukar nota dengan pelajar lelaki.

“Eh, korang mandi tak?”

“Tak, aku mandi cuci biji mata je.”

Cuba teka siapa coach hoki kami. Cikgu Fembot!

Dia mengajar dengan suara tinggi dan nyaring, “A hit is not a flick! And a flick is not a hit!” Tak boleh lupa sampai bila-bila.

Tim sukan sekolah kami hebat! Tim basketball lelaki dan perempuan, tim volleyball lelaki, tim badminton lelaki dan perempuan semuanya terkenal di Kuantan pada masa tu. (Tim hoki sekadar boleh tahan sahaja… :) )

Aktiviti co-kurikulum pun banyak. Walaupun sekolah kami relatif baru (saya dari batch ketiga) tapi kami ada brass band (saya masih ingat drum majornya – Arwah Joe Maaros), kelab taekwondo, kelab pandu puteri, bulan sabit merah, silat gayung, kelas tarian (Akak tak join. Akak kayu!) dan macam-macam lagi.

Aktiviti akademik pun banyak yang menarik. Kami di bawa ke tasik di Bukit Pelindung untuk membuat kajian biologi, ada science fair (akak menang tempat ketiga projek sains bertajuk ‘AIR’. Boleh buat drama swasta dengan tajuk ni), debate (tim debate kami dasyat!), minggu bahasa, dan macam-macam lagi.

Saya pernah menyertai pertandingan poetry reading dan di coach oleh Edith, rakan sekelas dari Sarawak. Di atas pentas saya tiba-tiba kaku dan lupa skrip. Edith di bawah cuba membantu. Bayangkan aksi Ahmad Nisfu berkata pada Bujang Lapok, “Cakap! Cakap!” Begitulah lebih kurang si Edith di bawah pentas.

Yang ditunggu-tunggu ialah persembahan pentas tahunan mengikut kelas yang diatur oleh Cikgu Dolah, cikgu muzik kami. Masing-masing hendak menunjukkan yang terbaik kerana selepas setiap persembahan, Cikgu Dolah akan membuat ulasan di dalam majalah sekolah. Cikgu Dolah memang baik hati. Selalunya ulasan positif.

Sekolah kami mempunyai barisan guru-guru dan staf yang hebat-hebat. Mereka berjaya mengeluarkan warganegara Malaysia yang tahan lasak, kuat, berdikari dan berwibawa. Ramai pelajar sudah menjadi orang-orang terkenal di Malaysia sekarang ini. Ramai yang hanya terkenal sesama kami sahaja tetapi ikatan persahabatan dan kekeluargaan yang sangat erat telah terbentuk semasa bersama-sama menempuh cabaran-cabaran di zaman yang paling penting di dalam hidup kami.

Walaupun tidak selalu berjumpa tetapi kami masih mengekalkan perhubungan persahabatan melalui SMS, telefon, dan email. Apabila sekali-sekala berjumpa, memang riuh-rendah. Pada masa itu, tak kira CEO kah, CFO kah, Director kah, kami masih melihat wajah sekolah menengah, jongos berpeluh, rambut berminyak, fashion sense yang kadang menyedihkan. Itulah kami anak-anak MRSM.

8 comments:

Jun said...

hahaha...kuatagh kak? heee..mengenang kisah pahit manis dulu2..seronoknya ya...tp rasanya skarang ni x mcm dulu2 la...maybe sbb byk sgt skolah asrama kot? dulu2 lg thrill rasanya..hikks!

Anonymous said...

Hehehe...nostalgia ek Jun. Akak rasa masa ni lah yang paling best dalam hidup Akak. Itu belum cerita hantu menyerupai Akak dan ponteng ceramah sembunyi dalam locker lagi tu! kihkihkih...

fendy_ahmad said...

Salam Mdm MS,

Saya suka ini cerita , rasa macam wayang lak, tergambar-gambar di mata, alam sekolah menengah memang beshh penuh nostalgik... Alam skolah rendah ngan zaman degree tak dapat menandinginya, bagi sayalah :p

Anonymous said...

Waalaikummussalam Fendy,
Memang betul. Macam baru semalam saya tinggalkan tempat itu.

Anonymous said...

Dengar cerita-cerita teringat betapa masa telah lama meninggalkan kita. Rasa nak balik muda dan menjadi budak sekolah......

Anonymous said...

Anonymous,
Sebab itu perlu dicatit supaya apabila hilang dari ingatan, cerita ini masih berlegar2 di alam maya dan dikongsi dengan rakan2 yang mempunyai pengalaman yang sama. Saya fikir tentu cerita anda pun serupa dengan saya ya.

Anonymous said...

One of your best pieces dare I say (as if you asked to comment:))...Simple, straight to the point, concise, no bunga2...but tugs at the heart. (thus 'lots' of comments)

More!

Anonymous said...

Anonymous,
Thanks. Real stories are easier to tell than fiction. You should see my work-in-progress story book. Bersawang! hehe...