Thursday, January 24, 2008

Roles

Aduh! Sudah beberapa minggu saya mengalami sakit kepala. Stresskah? Migrainekah? Terlalu banyak makan coklatkah, gara-gara membeli sakan di Langkawi minggu lepas. Saya pula tidak suka makan ubat. Saya sanggup tahan.

Roles atau peranan saya pula semakin bertambah. Menurut Steven Covey kita harus tahu peranan kita yang pelbagai dan memastikan setiap peranan itu dijalankan dengan baik supaya kita boleh menjadi individu yang efektif. Katanya. Mari saya senaraikan. Tidak semestinya mengikut turutan kepentingan. Setiap satu peranan ini perlu diambil perhatian kerana setiap satu adalah penting bagi saya.

1. Hamba Allah yang mahu taat
2. Ibu kepada 4 orang anak-anak (a.k.a driver, personal shopper)
3. Isteri
4. Homemaker
5. Anak
6. Kakak/Adik
7. Jiran
8. Sahabat – kepada beberapa kumpulan yang berbeza
9. Pelajar
10. Penulis dalam percubaan
11. Cikgu
12. Researcher
13. Koordinator Program (yang ini terbaru)
14. Majikan
15. Blog writer
*16. Diri saya sendiri -- macamana boleh tertinggal yang paling penting sekali ini? Keperluan menjaga kesihatan, hobi dsb.


Itu sahaja (?) yang saya boleh ingat sekarang. Tapi inipun sudah membuatkan saya tercungap-cungap.

Ini saya petik dari blog Prof Kamil di dalam entri bertajuk ‘Ubat Kuat’:


“Sepatah kata Prof Dato’ Dr Amin, Timbalan Dekan Perubatan: Prof, jika kita mati dalam keadaan bersungguh-sungguh bekerja, ia adalah satu rahmat yang Allah kurniakan. Jangan ’slow-down’. Ia mematikan kita dalam kesakitan!”


Menarik juga konsep ini ya!

*Tambahan

No comments: