Sunday, August 10, 2008

Me And My Big Mouth

Sebab itulah saya tak mahu menghadiri mesyuarat PIBG. I opened my big mouth and BHAM! Suddenly I am AJK. Perkara yang sama berlaku semasa anak-anak saya Juwaidi, Mick dan Ochi berada di sekolah rendah. Pantanglah saya membuka mulut dan mengusul atau bertanyakan sesuatu. Alamat AJKlah saya.

Tahun ini saya hadir kerana anak saya Syahida akan menerima anugerah kedatangan cemerlang. Anak ini memang suka ke sekolah. Tidak pernah ponteng 2 tahun berturut-turut. Tahun ini sekolah pula memberi penghargaan kepada pelajar-pelajar yang mempunyai kehadiran 100%.

Tambahan pula Syahida akan membaca sajak. Wow! Skill juga anak saya yang seorang ini. Menitis airmata saya menghayati sajak mereka. Selepas majlis anugerah saya cuba-cuba hendak melepaskan diri dari mesyuarat PIBG. Anak saya yang seorang lagi akan balik dari sekolah (kelas ganti) dan tiada orang di rumah untuk menunggunya pulang.

Sampai masa mengemukakan usul tuba-tiba saya teringat Mustakim dan Liyana, anak-anak kecil yang lambat dijemput dari sekolah agama (lihat entri Hikmah, May 5 2008). Saya mengangkat tangan lalu berdiri bercakap tentang keselamatan anak-anak sekolah agama walaupun hanya menumpang. Saya kira biasa saja cara saya bercakap itu.

Saya tidak berapa memberikan perhatian penuh selepas itu kerana sibuk mencari masa sesuai untuk escape. Saya dengar:

“Saya cadangkan AJK lama dikekalkan.”

“Kita perlu memilih 3 orang pengganti kepada AJK yang sudah tidak aktif kerana anak-anak mereka sudah tidak bersekolah di sini.”

“Saya cadangkan Puan ---.“ Eh, terpinga-pinga saya. Kenapa dia cadangkan saya? Apa sudah saya buat? To cut the story short. Saya menjadi AJK PIBG 2008/2009 Sekolah Menengah Ayer Keroh. Go figure.

No comments: