Sunday, August 10, 2008

Training


Bulan June dan Julai lepas saya berkesempatan menjalankan training untuk sebuah agensi kerajaan. Topik training ialah Menguruskan Hutang dan Tunggakan. Pengalaman saya sebagai bekas Pengurus Kewangan sebuah syarikat swasta memberikan saya sedikit pengalaman untuk menjalankan training tersebut.

Beberapa tip training yang saya boleh kongsi melalui pengalaman training tersebut :

1. Kenalpasti lebih awal (melalui pegawai yang menuruskan latihan) mengenai apa yang sebenarnya mereka perlukan dan ingin perolehi daripada training tersebut. Walaubagaimanapun, pegawai latihan mungkin tidak dapat memberikan maklumat lengkap. Anda juga perlu mendapatkan maklumbalas awal daripada peserta tentang ‘expectation’ mereka daripada training tersebut.

2. Ada peserta inginkan ‘quick fix’ atau ‘panadol’ bagi masalah yang mereka hadapi melalui sessi training. ‘Quick fix’ hanya memberi kelegaan sementara kepada simtom masalah yang mungkin lebih serius.

3. Peserta kadang-kadang terlalu fokus kepada perkara-perkara yang di luar kawalan mereka dan ini sangat mengecewakan mereka. Bawa peserta kembali kepada perkara-perkara yang di dalam kawalan mereka yang besar kemungkinan dapat mereka selesaikan.





No comments: