Wednesday, October 15, 2008

Singlet Pagoda


Dulu Pak Ngah saya (mohon bacakan Al-Fatihah buat rohnya), bekas guru, suka bercerita. Saya masih ingat lagi cerita zaman Jepunnya di mana sehelai singlet Pagoda (tekaan saya singlet warna putih lengan pendek sebab Pak Ngah selalu pakai stail ini) boleh dibeli dengan harga 0.07 sen sahaja. Cuba teka singlet Pagoda berapa harganya sekarang? Yang stail tiada lengan pun sudah mencecah RM 10-11. 140% dalam masa 60 tahun. Kalau saya beli dan simpan singlet baru 30 tahun lalu, dan menjualnya sekarang, boleh tahan lumayan juga profit saya ya. Cuma masalahnya singlet itu mungkin sudah berkulat dan berlubang-lubang dimakan lipas atau anai-anai. Siapa yang mahu beli?

Ok, bad idea.

Sepatutnya saya simpan saja duit yang saya hendak guna untuk membeli singlet itu di dalam tabung buluh saya. Kalau saya boleh menyimpan $100 30 tahun lepas (sebelum simbol RM, dulu kita pakai simbol $ ini tau, jangan tak ingat!) sekarang berapa saya dapat? Hehehe…duit yang disimpan di bawah bantal mana boleh beranak. Lagipun duit yang dipakai 30 tahun dulu mungkin sudah out of circulation.

Hmm..simpan dalam bank ajelah.

Saya tak mahu makan riba jadi katalah saya simpan saja di dalam savings account, bukan di dalam fixed deposit yang membayar faedah ke atas jumlah wang yang disimpan. Sama juga. Duit dalam bank mana boleh beranak. Silap-silap ditelan bank sebab akaun yang inactive. Huhuhu… Lagipun kalau 60 tahun dulu dengan $100 boleh beli 1428 singlet Pagoda, sekarang hanya dapat beli 10 helai sahaja dengan jumlah wang yang sama.

Duit saya perlu beranak. Tapi bagaimana caranya ya?

Pasaran saham? Saya tak percaya sistem itu.

Saham Amanah? Biar duit EPF sajalah. Ini kes pi mai pi mai tang tu.

Apa alternatif yang saya ada?

Anda boleh tolong saya?

5 comments:

fendy_ahmad said...

Salam,

Puan MS, pening kalau ada duit extra, tapi kalau kepada saudara saudara kita yang nak 'menyelesaikan kehidupan semasa' pun seakan sukar... itu sudah jadis atu masalah negara juga :) heheee

Anonymous said...

Waalaikummussalam.
Maaf sekiranya posting ini nampak mementingkan diri. Sebenarnya ia hanya masalah hypothetical, direka-reka sebagai introduction kepada satu isu yang penting (posting akan datang).

Anonymous said...

Akak ahhh...Saya manyak konfuse loh. Akak Melayu kan? itu cita cita hidup mau beli singlet Pagoda aja ah? Manyak simple laaa..Org melayu manyak mudah mah. Saya ah akak, cina baba utara campoq ala itu selikit Venezuela jugak...bikin saya manyak cun, KJ ada kata. Ohhh saya manyak syang lia lah...Cita cita saya ahhh...mau cali itu jejaka setia, cali cinta bahagia, cali hidup sentosa. Mungkin ahhh...duit ka, t-shirt pagoda ka saya tarak fikir manyak lah sebab saya selalu yumpa itu luit lalam poket jugak. Kita mau apa yang kita tarak ka akak? Kalu saya ala abang nelaya hansem tapi tarak luit ka atau saya ala 2 juta t-shirt pagoda tapi rumah 15 bilik saya kosong tanpa cinta...bikin saya lebih hapi akak?? Saya pon tarak pasti...

aliya said...

Salam MS,
Ahh.. nak duit tu beranak pinak? Bukan senang kawan. Semalam ada member ajak saya beli insuran bentuk endownment, saya kata tunggu dulu. Nak selidik betul-betul, untung rugi. Tetapi kena juga cari jalan supaya tak kena bayar income tax tahun depan, hahaha :))

Anonymous said...

Salam Sis Aliya,
Macam-macam alternaif yang ada ya. Pening juga dibuatnya. Tentang income tax tu, premium yang dibayar tu pun sudah deductible. Pembelian buku juga deductible. Alhamdulillah setiap tahun LHDN berhutang dengan saya...huhu..